Mediteren in de tuin

Er zijn verschillende soorten meditatie, maar Dieptemeditatie is toch wel één van de betere technieken. In de VS is deze methode Dieptemeditatie al jarenlang populair. Neem bijvoorbeeld Oprah Winfrey. Zijzelf en haar medewerkers zijn allemaal verplicht om in de ochtend op het werk 20 minuten te mediteren, omdat het simpelweg goed is voor een mens op meerdere vlakken. Mediteren volgens DM kan iedereen en is heel eenvoudig. Mediteren is de enige rusttoestand waarbij je wakker bent en toch stilte kunt bereiken. Bij slapen ben je uiteraard niet wakker en slapen heeft ook een ander effect. Dit is niet te vergelijken.

Van mediteren word je gelukkig

Mensen zijn in deze consumptiemaatschappij veel moe, gestrest of neerslachtig. Dit komt tot stand doordat biochemische processen die plaatsvinden niet worden opgeruimd. Geestelijke ‘rommel’ kunnen we opruimen middels meditatie. Logischerwijs voelen we ons dan veel vrijer, relaxter en fijner. Dat bereiken we door middels een mantra (een woord met een fijne associatie) te herhalen en dit woord als vervoersmiddel te gebruiken naar zuiverheid/stilte. Echter zit ons denken vaak in de weg om deze biochemische processen op te ruimen. Door herhaling van je mantra kom  je steeds dichterbij je innerlijke zuiverheid. Dit proces heet meditatie. Naar gelang je vaker mediteert zal je binnen steeds kortere tijd in de staat van ontspanning zijn en sneller de zuiverheid/stilte komen. Dit komt doordat je jouw biochemische huishouding twee keer per dag onderhoudt en steeds minder rommel heeft op te ruimen. 

Mediteren – hoe doe je dat?

Mediteren is heel eenvoudig. Je gaat in een rustige ruimte zitten waar je niet gestoord kunt worden. Vervolgens sluit je je ogen en dan komen er uiteraard veel gedachten op waardoor je geen stilte/zuiverheid bereikt. De bedoeling is dat op het moment dat er een gedachte opkomt direct de keuze maakt om de mantra herhalen. Je blijft dit doen en je zult je steeds meer ontspannen voelen. Je merkt ineens dat er weer gedachte opkomen en schiet mogelijk in paniek, omdat je denkt dat je niet mediteert. Dit is niet waar! Deze meditatietechniek is altijd zinvol, ook als er steeds gedachte opkomen. Steeds als de gedachte opkomen kies je er dus voor om je mantra in je hoofd te herhalen. Dan komt er weer een gedachte en doet je dit opnieuw. Afhankelijk van hoe druk in je hoofd bent die dag of wat je hebt meegemaakt komen de gedachten op. Tijdens deze sessie overvalt je een heel euforisch, ontspannen gevoel wat je niet zult verwachten. Hierna voel je je fijn en merk je het al gelijk de volgende dag. Je wordt uitgerust wakker, je hebt veel energie en een goed humeur! Nu is het wel essentieel dat je je altijd houdt aan de aanbevolen 2 x 20 minuten meditatie per dag, maar 1 keer per dag zeker. Doe het bijvoorbeeld voordat je naar je werk gaat als je nog in je badjas zit. Mediteren op een rustige plek in een comfortabele & zachte badjes dames – of heren is gewoon het prettigst.

Een rustige & fijne dag gewenst!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*